AL-SPORT SLALOM CUP 2004

Säännöt

HUOM! Muutoksia viime vuoteen 2003 on tapahtunut lähinnä pistelaskussa. Luokkapisteiden merkitystä on korostettu ja yleiskilpailun pisteet ovat ennallaan. Kaikki järjestetyt kilpailut lasketaan lopputuloksiin. Autojen teknisiä muutoksia ei ole ollut.

KYPÄRÄT: Joko nykyisen nopeussäännön mukaiset tai vanhat 2001 E-hyväksynnän mukaiset, joiden numerosarjat alkavat 02:lla, 03:lla tai 04:llä.

Autoslalom -sarja jatkaa neljättä vuotta CUP-arvoisena. Kilpailuissa noudatetaan AKK:n sääntökirjassa olevia Autoslalom -sääntöjä seuraavin sarjaan kuuluvin lisäyksin.

Huomioi viranomaisten määräykset autoa muutettaessa (LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998). Se löytyy mm. nettiosoitteesta www.ake.fi > katsastus ja ajoneuvotekniikka > ajoneuvotekniikka > ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä > LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/98.

 

1. Osakilpailut:

 

AL-SPORT SLALOM CUP -sarjaan kuuluvat seuraavat 5 kilpailua:

 

1.     25.04.      XIV Tallin Kevät Slalom                Helsinki           Hesan ST Talli

                       Paikka: Tattarisuon mikroautorata

                       Kari Pynnä                                 040-5314352 FAX 09-15666313

                       karipynna@kolumbus.fi               www.abarth.to/autoslalom/asl1.htm

 

2.     23.05.      XI AKU-Slalom                            Jyväskylä         AL-AKU

                       Paikka: Grafilan piha, Laukaantie 4, tie nro 637 varrella

                       Juha Lamberg                             0400-541777 FAX 0420 541777

                       juha.lamberg@pp.inet.fi

                       Rami Urrio                                  044-5758032   

 

3.     06.06.      VII Hämeenlinnan Autoslalom      Hämeenlinna    Ahveniston Autourheilijat

                       Paikka: EKS Kuljetusyhtiöt, Painokankaan teollisuusalue

                       Mauri Louhi                                0500-102743

                       Risto Pekonen                            0400-739948

 

4.     22.08.      AL-Autoslalom                            Helsinki           AL-Helsinki

                       Paikka: Tattarisuon mikroautorata

                       Airi Räsänen                              t. 09-72584428

                       airi.rasanen@autoliitto.fi

 

 

5.     19.09.      VII AKU-Business Slalom            Jyväskylä         AL-AKU

                       Paikka: Grafilan piha, Laukaantie 4, tie nro 637 varrella

                       Juha Lamberg                             0400-541777 FAX 0420 541777

                       juha.lamberg@pp.inet.fi

                       Rami Urrio                                  044-5758032

 

AL-Sport Slalom Cup -sarjan lopputuloksiin otetaan mukaan

kaikki järjestetyt kilpailut.

 

2. Pisteet:

 

Sarjassa jaetaan CUP-pisteitä yleiskilpailun ja luokkasijoituksen perusteella Kilpailijan pistetulos on näiden kahden pisteiden summa.

 

Yleiskilpailussa 25 parasta saa sijoituksen perusteella pisteitä seuraavasti:

 

sija              piste                               sija          piste                           sija          piste

1.                50                                  11.           18                              21.           5

2.                45                                  12.           16                              22.           4

3.                40                                  13.           14                              23.           3

4.                36                                  14.           12                              24.           2

5.                32                                  15.           11                              25.           1

6.                29                                  16.           10

7.                26                                  17.           9

8.                24                                  18.           8

9.                22                                  19.           7

10.              20                                  20.           6

 

Luokkasijoituksesta saa pisteitä seuraavasti (HUOM muutos edelliseen vuoteen):

 

sija              piste                               sija          piste

1.                15                                  6.            5

2.                12                                  7.            4

3.                10                                  8.            3

4.                8                                    9.            2

5.                6                                    10.           1

                                                        11. ja seuraavat 1

 

3. Lopputulokset ja palkinnot: 

 

Sarjan epäviralliset lopputulokset julkaistaan viimeisen osakilpailun yhteydessä (Jyväskylä 19.9.2004. Sarjan tuloksia vastaan vastalauseaika on tällöin 10 minuuttia tulosten julkaisemisesta. Sarjan lopputulokset vahvistaa myöhemmin AKK.

Palkintojen jaosta ilmoitetaan myöhemmin.

Tasapisteiden sattuessa sijoitus ratkeaa seuraavasti:

1. Suurempi tehopainosuhde

2. Korkein yksittäisestä osakilpailusta saatu pistemäärä.

3. Toiseksi (kolmanneksi, jne.) korkein yksittäisestä osakilpailusta saatu pistemäärä.

4. Arpomalla.

 

Sarjan pistelaskua hoitaa Juha Lamberg, 0400-541777, FAX 0420 541777, juha.lamberg@pp.inet.fi. Sarjan pistetilanne, sekä myös viime hetken tiedot, näkyvät myös internetissä sivulla www.autoslalom.cjb.net sekä myös sivulta www.abarth.to/autoslalom/asl1.htm

 

Kilpailuissa jaetaan palkintoja luokittain ja suositellaan myös yleiskilpailun parhaiden palkitseminen.

Kilpailun järjestäjä voi ottaa kilpailuun myös muita luokkia (esim. ns. harrastajaluokka tai nuortenluokka), mutta näiden osallistujat ei voi saada AL-SPORT SLALOM CUP-pisteitä.

 

 

4. Autoslalom autojen tekniset säännöt (kts sääntökirja 2004)

 

Kilpailuluokat

 

Kilpailuluokat perustuvat auton tehopainosuhteeseen (kg/kW), joka lasketaan auton rekisteriotteessa / omistajan käsikirjassa / muussa luotettavassa teknisessä lähteessä oleva auton omamassa (kg) jaettuna vastaavan lähteen teholla (kilowateissa = kW). Jos auto on rekisteröity ensimmäisen kerran (=käyttöönottopäivä rekisteriotteessa) ennen 1.1.1995, on auton painoon eli massaan lisättävä 75 kiloa, joka on mukana tuota päivämäärää uudempien autojen omamassassa.

Auton kilpailumassa on viime kädessä maaliviivalla punnittu massa kuljettajan kanssa. Jos auton rakennetta on muutettu alkuperäisestä, on kilpailijan hyvä punnituttaa auto ja esittää punnituksesta allekirjoitettu hyväksytty todistus. Samalla tavalla muutetulla moottorilla varustetun auton voi käyttää moottoridynamometrissä ja saada vastaavanlainen todistus moottoritehosta.

 

Tehojen muutoksissa käytetään kerrointa 1 kW = 1,360 hv eli 1 hv = 0,735 kW.

Eri normin tehot verrataan seuraavasti: 1 hv SAE = 0,92 hv DIN.

Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti, sekä renkaiden pehmeyden mukaan:

 

Lk. 4: Naiset: auton tehopainosuhde vapaa.

Naiset voivat halutessaan siirtyä autonsa mukaiseen luokkaan.

 

Lk. 3: Vakioautot:

·        Tehopainosuhde 16 kg/kW ja yli.

·        Sallitaan kaikki lisävarusteet, joilla ei ole vaikutusta auton käyttäytymiseen, vaan jotka vaikuttavat sisätiloihin ja/tai ulkonäköön sekä mukavuuteen (valot, lämmitys, radio, lisämittarit, vanteet, istuimet, ohjauspyörä jne).

·        Sallitaan rengas- ja vannekoon muutokset sekä iskunvaimentimien / jousien vaihtaminen.

·        Kielletään kaikki sellaiset muutokset, jotka toissijaisestikin vaikuttavat moottorin tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon, jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin. Auton teknillisten mittojen ja säätöjen on oltava valmistajan antamissa arvoissa, esimerkiksi moottori, vaihteisto, alustan ja pyörien kulmat jne.

·        Kielletään kaikki muut muutoskatsastukset, paitsi rengas / vannekoon muutokset ja alustan korkeuden muutokset (iskunvaimentimien ja/tai jousten muutokset).

·        Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT - hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT -hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear -arvo on yli 100.

 

Lk. 2: Tehokkaat ja muutetut vakioautot:

 

·        Tehopainosuhde 11 kg/kW ja enemmän, mutta alle 16 kg/kW.

·        Sallitaan luokan 3 muutokset.

·        Sallitaan auton sellaiset muutokset, jotka voivat vaikuttaa moottorin tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon, jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin.

·        Sallitaan moottorin kaikenlainen virittäminen, kaasuttimien ja/tai ruiskutuslaitteiden ja/tai koneen elektroniikkaboksien vaihdot, jolloin käytetään moottorin ns. laskennallista litratehoa, jos kilpailija ei voi muuta todistaa moottorinsa tehosta.

·        Sallitaan muutoskatsastetut ns. saman mallisarjan suuremmat / tehokkaammat moottorit vakiona (huom. kilpailijan todistettava moottorin viritysaste, onko vakio vai siitä vielä enemmän viritetty, jolloin otetaan huomioon ns. laskennallinen litrateho).

·        Kielletään kaikki moottorin tehoon ja vääntöön vaikuttavat muutokset bensiinimoottorisilta turbo- / ahdinmoottorisilta autoilta.

·        Kielletään kaikki jälkiasennusturbot ja -ahtimet.

·        Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT -hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT -hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear arvo on yli 100.

 

 

Lk. 1: Kilpa-autot ja sporttiset vakioautot

·        Tehopainosuhde alle 11 kg/kW

·        Sallitaan luokan 2 muutokset

·        Sallitaan kaikki moottorin tehoon ja vääntöön vaikuttavat muutokset turbo- / ahdinmoottorisilta autoilta.

·        Sallitaan kaikki jälkiasennusturbot ja –ahtimet (muutoskatsastettava!)

·        Sallitaan renkaat, joissa on USA:n DOT -hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT -hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear -arvo on yli 100. Kilpailujen johdolla on kuitenkin mahdollisuus selvissä tapauksissa siirtää vastaavilla "pehmeillä" renkailla varustetut autot luokkaan 1.

 

Auto saadaan myös ilmoittaa omaa luokkaansa tehokkaampaan luokkaan (esim. Lk. 2:sta 1:seen).

 

Selvitys laskennallisesta litratehosta (koskee luokkaa 2 ja 1):

Kun moottoria on muutettu vakiomoottorista, käytetään laskennallista litratehoa rekisteriotteeseen (vastaavaan tietolähteeseen) merkityn tehon sijasta. Laskennallinen teho on 60 kW/l, eli 81,6 hv/l. Esimerkiksi, kun viritetyn moottorin koko on 1,59 litraa, on laskennallinen teho 1,59*60 = 95,4 kW = 129,7 hv.

Laskennallisen tehon sijasta voi katsastaja hyväksyä kilpailijan esittämän kirjallisen todistuksen auton mitatusta moottoritehosta. Todistukseen tulee yksilöidä tehoon olennaisesti vaikuttavat moottorin apulaitteet. Siihen tulee myös yksilöidä käytetyt mittalaitteet ja siinä tulee olla mittaajan yhteystiedot ja allekirjoitus mittauspäivämäärineen.