AL-SPORT SLALOM CUP 2004
Säännöt
HUOM! Muutoksia
viime vuoteen 2003 on tapahtunut lähinnä pistelaskussa. Luokkapisteiden
merkitystä on korostettu ja yleiskilpailun pisteet ovat ennallaan. Kaikki
järjestetyt kilpailut lasketaan lopputuloksiin. Autojen teknisiä muutoksia ei
ole ollut.
KYPÄRÄT: Joko nykyisen nopeussäännön mukaiset tai
vanhat 2001 E-hyväksynnän mukaiset, joiden numerosarjat alkavat 02:lla, 03:lla
tai 04:llä.
Autoslalom -sarja jatkaa neljättä vuotta
CUP-arvoisena. Kilpailuissa noudatetaan AKK:n sääntökirjassa
olevia Autoslalom -sääntöjä seuraavin sarjaan kuuluvin lisäyksin.
Huomioi viranomaisten määräykset autoa muutettaessa
(LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998).
Se löytyy mm. nettiosoitteesta www.ake.fi
> katsastus ja ajoneuvotekniikka > ajoneuvotekniikka > ajoneuvoja
koskevia teknisiä säädöksiä > LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta
779/98.
1. Osakilpailut:
AL-SPORT SLALOM CUP -sarjaan kuuluvat
seuraavat 5 kilpailua:
1.
25.04. XIV Tallin Kevät Slalom Helsinki
Hesan ST Talli
Paikka: Tattarisuon
mikroautorata
Kari Pynnä 040-5314352 FAX
09-15666313
karipynna@kolumbus.fi www.abarth.to/autoslalom/asl1.htm
2.
23.05. XI AKU-Slalom Jyväskylä AL-AKU
Paikka: Grafilan piha, Laukaantie 4, tie nro 637 varrella
Juha Lamberg 0400-541777 FAX
0420 541777
juha.lamberg@pp.inet.fi
Rami
Urrio 044-5758032
3.
06.06. VII Hämeenlinnan Autoslalom Hämeenlinna
Ahveniston Autourheilijat
Paikka: EKS
Kuljetusyhtiöt, Painokankaan teollisuusalue
Mauri Louhi 0500-102743
Risto Pekonen 0400-739948
4.
22.08. AL-Autoslalom Helsinki AL-Helsinki
Paikka: Tattarisuon
mikroautorata
Airi Räsänen t. 09-72584428
airi.rasanen@autoliitto.fi
5.
19.09. VII AKU-Business Slalom Jyväskylä AL-AKU
Paikka: Grafilan piha, Laukaantie 4, tie nro 637 varrella
Juha Lamberg 0400-541777 FAX
0420 541777
juha.lamberg@pp.inet.fi
Rami
Urrio 044-5758032
AL-Sport
Slalom Cup -sarjan lopputuloksiin otetaan mukaan
kaikki järjestetyt kilpailut.
2. Pisteet:
Sarjassa jaetaan CUP-pisteitä
yleiskilpailun ja luokkasijoituksen perusteella Kilpailijan pistetulos on näiden kahden pisteiden
summa.
Yleiskilpailussa
25 parasta saa
sijoituksen perusteella pisteitä seuraavasti:
sija piste sija piste sija piste
1. 50 11. 18 21. 5
2. 45 12. 16 22. 4
3. 40 13. 14 23. 3
4. 36 14. 12 24. 2
5. 32 15. 11 25. 1
6. 29 16. 10
7. 26 17. 9
8. 24 18. 8
9. 22 19. 7
10. 20 20. 6
Luokkasijoituksesta
saa pisteitä seuraavasti (HUOM muutos edelliseen vuoteen):
sija piste sija piste
1. 15 6. 5
2. 12 7. 4
3. 10 8. 3
4. 8 9. 2
5. 6 10. 1
11.
ja seuraavat 1
3.
Lopputulokset ja palkinnot:
Sarjan epäviralliset lopputulokset julkaistaan
viimeisen osakilpailun yhteydessä (Jyväskylä 19.9.2004.
Sarjan tuloksia vastaan vastalauseaika on tällöin 10 minuuttia tulosten
julkaisemisesta. Sarjan lopputulokset vahvistaa myöhemmin AKK.
Palkintojen jaosta ilmoitetaan myöhemmin.
Tasapisteiden sattuessa sijoitus ratkeaa
seuraavasti:
1. Suurempi tehopainosuhde
2. Korkein
yksittäisestä osakilpailusta saatu pistemäärä.
3. Toiseksi
(kolmanneksi, jne.) korkein yksittäisestä osakilpailusta saatu pistemäärä.
4. Arpomalla.
Sarjan
pistelaskua hoitaa Juha Lamberg, 0400-541777,
FAX 0420 541777, juha.lamberg@pp.inet.fi. Sarjan
pistetilanne, sekä myös viime hetken tiedot, näkyvät myös internetissä sivulla www.autoslalom.cjb.net sekä myös
sivulta www.abarth.to/autoslalom/asl1.htm
Kilpailuissa jaetaan palkintoja luokittain ja
suositellaan myös yleiskilpailun parhaiden palkitseminen.
Kilpailun järjestäjä voi ottaa kilpailuun myös muita
luokkia (esim. ns. harrastajaluokka tai nuortenluokka), mutta näiden
osallistujat ei voi saada AL-SPORT SLALOM CUP-pisteitä.
4. Autoslalom autojen tekniset
säännöt (kts sääntökirja 2004)
Kilpailuluokat perustuvat auton tehopainosuhteeseen
(kg/kW), joka lasketaan auton rekisteriotteessa / omistajan käsikirjassa /
muussa luotettavassa teknisessä
lähteessä oleva auton omamassa (kg) jaettuna vastaavan lähteen teholla
(kilowateissa = kW). Jos auto on rekisteröity ensimmäisen kerran
(=käyttöönottopäivä rekisteriotteessa) ennen 1.1.1995, on auton painoon eli
massaan lisättävä 75 kiloa, joka on mukana tuota päivämäärää uudempien autojen
omamassassa.
Auton kilpailumassa on viime kädessä maaliviivalla
punnittu massa kuljettajan kanssa. Jos auton rakennetta on muutettu
alkuperäisestä, on kilpailijan hyvä punnituttaa auto ja esittää punnituksesta
allekirjoitettu hyväksytty todistus. Samalla tavalla muutetulla moottorilla
varustetun auton voi käyttää moottoridynamometrissä ja saada vastaavanlainen
todistus moottoritehosta.
Tehojen muutoksissa käytetään kerrointa 1 kW = 1,360 hv eli 1 hv = 0,735 kW.
Eri normin tehot verrataan seuraavasti: 1 hv SAE =
0,92 hv DIN.
Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja
viritysasteen mukaisesti, sekä renkaiden pehmeyden mukaan:
Lk. 4: Naiset: auton tehopainosuhde vapaa.
Naiset voivat halutessaan siirtyä
autonsa mukaiseen luokkaan.
Lk. 3: Vakioautot:
·
Tehopainosuhde 16 kg/kW ja yli.
·
Sallitaan kaikki lisävarusteet, joilla ei
ole vaikutusta auton käyttäytymiseen, vaan jotka vaikuttavat sisätiloihin
ja/tai ulkonäköön sekä mukavuuteen (valot, lämmitys, radio, lisämittarit,
vanteet, istuimet, ohjauspyörä jne).
·
Sallitaan rengas- ja vannekoon muutokset
sekä iskunvaimentimien / jousien vaihtaminen.
·
Kielletään
kaikki sellaiset muutokset, jotka toissijaisestikin vaikuttavat moottorin
tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon, jarruihin ja
ajo-ominaisuuksiin. Auton teknillisten mittojen ja säätöjen on oltava
valmistajan antamissa arvoissa, esimerkiksi moottori, vaihteisto, alustan ja
pyörien kulmat jne.
·
Kielletään kaikki muut muutoskatsastukset, paitsi
rengas / vannekoon muutokset ja alustan korkeuden muutokset (iskunvaimentimien
ja/tai jousten muutokset).
·
Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT -
hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT
-hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear -arvo on yli 100.
Lk. 2: Tehokkaat
ja muutetut vakioautot:
·
Tehopainosuhde 11 kg/kW ja enemmän, mutta alle 16
kg/kW.
·
Sallitaan luokan 3 muutokset.
·
Sallitaan auton sellaiset muutokset, jotka voivat
vaikuttaa moottorin tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon,
jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin.
·
Sallitaan moottorin kaikenlainen virittäminen,
kaasuttimien ja/tai ruiskutuslaitteiden ja/tai koneen elektroniikkaboksien
vaihdot, jolloin käytetään moottorin ns. laskennallista litratehoa, jos
kilpailija ei voi muuta todistaa moottorinsa tehosta.
·
Sallitaan muutoskatsastetut ns. saman mallisarjan
suuremmat / tehokkaammat moottorit vakiona (huom. kilpailijan todistettava
moottorin viritysaste, onko vakio vai siitä vielä enemmän viritetty, jolloin
otetaan huomioon ns. laskennallinen litrateho).
·
Kielletään kaikki moottorin tehoon ja vääntöön
vaikuttavat muutokset bensiinimoottorisilta turbo- / ahdinmoottorisilta
autoilta.
·
Kielletään kaikki jälkiasennusturbot ja -ahtimet.
·
Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT
-hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT
-hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear arvo on yli 100.
Lk. 1: Kilpa-autot ja sporttiset vakioautot
·
Tehopainosuhde alle 11 kg/kW
·
Sallitaan luokan 2 muutokset
·
Sallitaan kaikki moottorin tehoon ja vääntöön vaikuttavat
muutokset turbo- / ahdinmoottorisilta autoilta.
·
Sallitaan kaikki jälkiasennusturbot ja –ahtimet (muutoskatsastettava!)
·
Sallitaan renkaat, joissa on USA:n DOT
-hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT
-hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear -arvo on yli 100. Kilpailujen
johdolla on kuitenkin mahdollisuus selvissä tapauksissa siirtää vastaavilla
"pehmeillä" renkailla varustetut autot luokkaan 1.
Auto saadaan myös ilmoittaa omaa luokkaansa tehokkaampaan luokkaan (esim. Lk. 2:sta 1:seen).
Selvitys laskennallisesta litratehosta (koskee
luokkaa 2 ja 1):
Kun moottoria on muutettu vakiomoottorista,
käytetään laskennallista litratehoa rekisteriotteeseen (vastaavaan
tietolähteeseen) merkityn tehon sijasta. Laskennallinen teho on 60 kW/l, eli
81,6 hv/l. Esimerkiksi, kun viritetyn moottorin koko on 1,59 litraa, on
laskennallinen teho 1,59*60 = 95,4 kW = 129,7 hv.
Laskennallisen tehon sijasta voi katsastaja hyväksyä kilpailijan esittämän kirjallisen todistuksen auton mitatusta moottoritehosta. Todistukseen tulee yksilöidä tehoon olennaisesti vaikuttavat moottorin apulaitteet. Siihen tulee myös yksilöidä käytetyt mittalaitteet ja siinä tulee olla mittaajan yhteystiedot ja allekirjoitus mittauspäivämäärineen.