AUTOSLALOMIN SÄÄNTÖJÄ

 

Autoslalom on melko uusi laji Suomessa. Vuonna 1987 ajettiin ensimmäiset koekilpailut ja säännöt ilmestyivät Autourheilun Kansallisen Keskusliiton AKK:n sääntökirjaan seuraavana vuotena 1988.
Koska laji on tarkoitettu jokanaiselle ja - miehelle, ei kuljettajalta eikä autolta vaadita mitään erityisiä varusteita. Kuljettajan on pakko käyttää turvavöitä ja kypärää, onhan autoslalom nopeuskilpailu. Jos ei omista vielä kypärää, saa sopivan varmasti lainattua joltakin toiselta. Kilpailulisenssi on pakollinen jo sen sisältämän tapaturmavakuutuksen takia, mutta kertalisenssejä saa lähtöpaikalta. Kertalisenssin hinta on 60 markkaa.
Autolta ei vaadita muuta kuin, että se on täyttää tieliikenteen vaatimat määräykset (oltava rekisterissä ja katsastukset suoritettu).


Esimerkiksi renkaiden on oltava katuliikenteeseen hyväksytyt, mm. kuviottomat "slicksit" ovat kiellettyjä. Renkaissa on oltava tieliikenteen määräämä minimikulutuspinta 1,6 milliä ja niiden kulutuspinta ei saa tulla näkyviin ylhäältä katsottuna. Rekisteriotteeseen merkittyä rengaskokoa saa muuttaa tieliikenneasetuksen mukaisesti, siis vannekoko saa kasvaa enintään yhdellä tuumalla ja renkaan leveys 30 millillä. Suuremmat muutokset on asianmukaisesti muutoskatsastettava.
Näin autoslalom on varmasti halvin tapa tuntea autoilun kiihkeä nopean ajon hurma. Kuitenkin nopeudet jäävät alle 80 km/h, mutta tuntuu varmasti paljon lujemmalta kaarrekiihtyvyyksien takia.

Sääntöasioita lyhyesti:

Rata:

Rata on muodostettu kestopäällystepintaiselle alueelle eriväristen kumi- tai muovikeilojen määrätessä ajoreitin. Keilojen väri kertoo, kummalta puolelta se pitää ohittaa. Niiden, joiden tulee jäädä ohitettaessa auton vasemmalle puolelle (kuskin puolelle) pitää olla valkoisia tai valko-punaisia. Vastaavasti niiden, jotka jäävät auton oikealle puolelle, ovat keltaisia tai kelta-punaisia. Keilojen paikat merkitään maahan, jolloin ratatuomari voi todeta, liikkuiko keila vai ei. Järjestäjällä voi olla käytössä myös erivärisiä keiloja, mutta silloin viimeistään ja ainakin ajopiirroksessa on oltava tästä maininta. Reitin ajamisen helpottamiseksi voidaan käyttää ns. ohjauskeiloja. Nämä ovat maassa nurin ja niiden suippo pää osoittaa nuolen tavoin minne päin pitäisi mennä. Näihin osumista ei rangaista.

Näistä keiloista voidaan rakentaa pujottelu, jolloin eriväriset keilat seuraavat toisiaan. Pujottelu voi olla suora tai keilat voivat sijaita toisiinsa nähden lähes miten vain. Toinen tärkeä ajoa suuntaava "tehtävä" on portti eli kaksi eriväristä keilaa rinnakkain noin 3-4 metrin päässä toisistaan. Portilla voidaan myös vaikuttaa sen läpi ajettavaan "linjaan" kääntämällä sen linjaa. Kolmas käyttötapa keilojen käytössä on linjat, samanvärisiä keiloja peräkkäin. Tekemällä kaksi vierekkäistä linjaa erivärisillä keiloilla, saadaan aikaan kuja. Yksittäisillä keiloilla saadaan ajolinja siirrettyä kilpailualueella määrättyyn paikkaan, jolloin voidaan estää esimerkiksi kaivon kannen päältä ajaminen.

Sijoitus:

Sijoitukset kilpailussa ratkeavat lähinnä ajoajon perusteella. Nopein on paras. Ajoaikaan lisätään ajovirheiden mukaiset aikasakot. Kilpailussa ajetaan kaksi erää, joista paras on lopputulos. Näin ensimmäisen erän voi ajaa hieman varovaisemmin ja hiljaisemmin sekä virheettömästi ja toisella ajolla voi yrittää saada nopeutta hieman lisää.

Kilpailupaikalla ilmoittautumisen ja auton katsastuksen jälkeen saadaan kilpailun ajopiirros, jonka avulla voi kävellä reitin lävitse useampaan kertaan ja suunnitella ajo tarkemmin.
Tämä kävely kannattaa tehdä myös erien välissä ja miettiä, missä voi parantaa ajoaan. Tällöin kannattaa katsoa ajolinjat ja suunnitella aina linjaa seuraavaa sekä sitä seuraavaa porttia kohden. Joissakin kilpailuissa voidaan kilpailijat ajattaa sopivan rauhallisella vauhdilla letkassa reitti läpi, jolloin reitti ja ajolinjat selviävät vielä tuulilasin läpi. Joka tapauksessa ennen kilpailua järjestäjä ajaa vähintään yhdellä autolla kisan lävitse normaalilla kilpailuvauhdilla, jolloin saa kuvan auton käyttäytymisestä eri paikoissa.

Ajoaikaan lasketaan mukaan virheistä seuraavasti:

- keilan siirtäminen pois paikaltaan, aikaan lisätään 2 sekuntia.
- portin tai keilan väärältä puolelta ajamisesta sakotetaan 10 sekunnilla (yhdeksi virheeksi lasketaan esim. kokonaisen pujotteluosuuden ajaminen väärinpäin saamatta siitä muuta ajallista etua).
- oikaisu on joko 10 sekuntia tai kyseisen erän hylkääminen kilpailun johdon päätöksen mukaisesti.
- väärä lähtö aiheuttaa ko. erän hylkäämisen

 

Lippumerkeistä

Autoslalom on nopeuskilpailu ja siinä käytetään myös vastaavia lippumerkintöjä. Yleensä käytetään vain mustaa lippua, jota käytetään silloin kun rata ei ole ollutkaan valmis ajettavaksi (keiloja nurin, edellinen kilpailija radalla tai kello ei lähtenyt käymään). Tällöin tulee hidastaa ja ajaa takaisin lähtöpaikalle. Kilpailija saa uuden lähdön joko heti tai yhden kilpailijan jälkeen.
Punaisen lipun käytön määrää vain kilpailun johtaja. Sitä käytetään, kun esim. kilpailijan ajo todetaan hyvin vaaralliseksi itselleen tai ympäristölleen. Tällöin ko. lähtö hylätään. Kilpailun johto päättää, voiko kilpailija osallistua mahdolliseen toiseen erään. Kun johtaja on nostanut punaisen lipun, niin kaikki ratatuomarit nostavat mustan lipun heilutettuna.

Muiden lippujen käyttö on kilpailukohtaista ja ne on ilmoitettava viimeistään kilpailupaikalla jaetussa lisämääräyksessä.

 

Kaikille muistin virkistämiseksi yleinen autourheilun sääntö: Jos joutuu ajamaan yleisellä tiellä, esimerkiksi rengaspaineiden lisäämistä varten, kilpailunumerot auton kyljissä, on ajettava rauhallisesti liikennesääntöjä noudattaen.

Autoslalomin täydelliset säännöt löytyvät AKK:n sääntökirjasta 2000 sivuilta 159 -162.

 

 

Katso ja tutustu ajopiirroksen avulla, mitä autoslalomin ajaminen on.

Tutustu AL-SPORT SLALOM sarjan omiin sääntöihin.

Sarjaan kuuluvien kilpailuiden omat sivut ja lisätiedot.

Autoslalom kilpailuiden ilmoittautumiskaavake

Sarjan lopputilanne vuodelta 1999.

Palaa takaisin Autoslalomin alkusivulle.

Palaa takaisin ABARTH-alkusivulle.