VAUHDISTA JA MUTKITTELUSTA PITÄVILLE

Laita kypärä päähäsi ja ota mukava, mutta tukeva asento istuimellasi ja kiinnitä turvavyö. Nyt lähdet ajamaan autoslalomia.

Kierrokset nousevat, moottorin murina kuuluu vaimeana kypärän läpi. Tuulilasin läpi näkyy vasemmalla ensimmäinen keilapari, jonka välistä pitäisi kohta ajaa. Oikean puoleinen on keltainen ja omalla puolella on punavalkoinen keila. Valo vaihtuu vihreäksi. Kierrokset ylös, kytkin ylös. Lähtö onnistui ja ajoaikaa mittaava sähköinen kello käynnistyi. Portille tullessasi ohjaat lähelle vasenta reunakeilaa, jotta saisit linjan seuraavaan porttiin sujuvaksi. Vaihto heti kakkoselle ja jatkuva kiihdytys kierrosten lähestyessä jo punaista viivaa. Toisen portin jälkeen jatkat loivaa kaarretta oikealle. Kolmas portti lähestyy ja sihtaat autosi lähelle oikeanpuoleista keilaa, jotta saat hyvin linjan seuraaville neljännelle ja viidennelle portille.

Onneksi tutustuit rataan kävellen hyvin perusteellisesti ja muistat seuraavat vaikeat paikat: kaksi tiukkaa peräkkäistä porttia oikealle kääntyen. Ohittaessasi porttia 5 käännät jo vasemmalle, jarruta vasemmalla jalalla (ajathan etuvetoista autoa).

Lähestyessäsi kuutosporttia hellität jarrun ja siirrät jalan kytkimelle. Vaihdat ykköselle, koska edessä on jyrkkä käännös. Käännyt oikealle kohti seuraavaa porttia (7) ja aloitat kiihdytyksen sekä vaihdat kakkoselle.

Edessä on lyhyen kiihdytyssuoran jälkeen neljän kartion pujottelu (8). Jätät ensimmäisen, väriltään punavalkoisen, itsesi puolelle ja seuraavan, keltaisen, oikealle puolelle. Vauhtisi on juuri sopiva, jarruttaa ei tarvitse, vain kaasun rytmikkäällä käytöllä sait avustettua ohjausta saadaksesi sopivan pujottelurytmin.

Taas kiihdytys. Edessäsi näkyy keiloista tehty jyrkkä kaarre (9) oikealle. Sitä lähestyessäsi on sinun taas jarrutettava etukäteen, eikä vasta kaarteessa. Samalla vaihdat ykköselle.

Jatkat samalla tavalla reitin loppuun saakka. Maaliviivalle tullessasi ajanotto päättyy, jarrutat kevyesti varoen osumasta maalisuppilon keiloihin ja pilaamasta hienoa ajoa näin ajanoton loputtua.

Ajosi oli hieno, etkä koskettanut keiloihin, vaikka läheltä meni . Ajaksi tuli 1.24,12 ja voitit luokkasi. Onnittelut !!

Tämä oli esimerkkikuvaus nopeasta autoslalomin radasta. Useat tilat eivät anna myöten näin nopealle radalle, mutta silloin käytetään pienempiä etäisyyksiä porttien välillä ja nopeus jää myös samalla pienemmäksi

 

 

Tutustu autoslalomin lajisääntöihin.

Tutustu AL-SPORT SLALOM CUP 2004 sarjan omiin sääntöihin.

Sarjaan kuuluvien kilpailuiden omat sivut ja lisätiedot vuodelta 2000

Autoslalom kilpailuiden ilmoittautumiskaavake

Sarjan lopputilanne vuodelta 1999.

Palaa takaisin Autoslalomin alkusivulle.

Palaa takaisin ABARTH-alkusivulle.